CITAT (Meriona @ 19-02-2010, 20:44)

Rökta räkor tycker jag inte är gott alls, men jag har aldrig sett det här på västkusten, det är nog ett inlandsfenomen eller storstadsfenomen. Rökt sik kunde och älskade jag äta förr, men nu mår jag illa, jag vet inte varför...
Alspån brukar man använda att röka i hobbyrökar med. Det finns att köpa på nätet för den som bor avigt till.

Vi köper det alltid i Varberg, i butiken i Smygehuk och på fiskkrogen i Klintehamn på Gotland och dom ska absolut vara färskrökta. Iaf i Smyge så vet jag att dom hade spån, säkert Al men la i nån enriskvist och en massa örter också.
Ska kolla på den på Jula den verkar ju lite halvproffsig eftersom man kan röka i 2 våningar. och som dottern sa man ju röka allt möjligt när man väl har en rök. Hon hittade också recept på nätet på rökta räkor.
Rökta räkor
6 pers
1 kg räkor, tinade eller frysta
2 msk alspån
2 tsk flingsalt
Tillagning
Det är inte svårt att röka räkor själv i en abu-rök. Två matskedar alspån och rödsprit till lågorna är allt som behövs.
1. Strö alspån på abu-grillens botten. Tänd grillen med rödsprit. Lägg räkorna på grillgallret och lägg på locket, men låt en liten springa vara öppen.
2. Rök räkorna; 10 min för tinade och 15 min för frysta.
3. Strö över salt. Servera räkorna nygrillade med de olika såserna.