Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur stor del av året håller sig marktäckare fina
          nybörjarentusias...
          Inlägg 19-02-2010, 23:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem nr: 22 872

Jag funderar kring hur stor del av året som marktäckare såsom hasselört, revsuga, funkia osv håller sig fina? Jag bor i zon 5. Kan man liksom räkna med dem i rabatten från tidig vår (april-maj) även om de inte blommar eller blir de inte fina förrän de blommar?

Tack på förhand

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva 33c
          Inlägg 20-02-2010, 10:13
          Länk hit: #2

Gäster

Hos mig (zon 5) är funkian sen på våren, men sen är den fin hela säsongen och bladen får lite höstfärg (gulaaktig) också. Inte heller jag tänker på funkian som en martäckare, den sprider sig inte alls i sidled utan blir en kraftigare "tuva" varje år. Åtminstone de sorter jag har. En annan marktäckare som är fin tidigt även i zon 5 är waldsteinia ternata, den blommar med gula blommor men har framförallt ett fint friskt grönt bladverk och sprider sig med utlöpare i ganska kontrollerad form. Ajugan gick ut hos mig tyvärr. Men jag ska nog testa den igen.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 18:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon