CITAT (Peztis @ 24-02-2010, 13:05)

Många tycker att "vaddå ni fatta ju va ja meeena!" och att det är viktigast. Jo, på ett sätt... Men tyvärr funkar jag så att blir det för mycket talspråk och för mycket förkortningar så orkar jag inte läsa vidare, jag orkar inte sitta och tyda orden.
Det finns ju förkortningar (i o f s, t ex osv... med eller utan punkter är ok) men när det blir SMS-språk i ett forum så orkar inte jag längre. Det går inte så mycket fortare att bara skriva d i stället för de, i alla fall om man har ett tangentbord och det har väl de flesta som sitter med i forum av olika slag.
Jag minns också ett av mina få stavfel i högstadiet, skrev släckt i st f släkt för fröken sa inte vilket ord hon menade!

Håller med om, att vissa förkortningar är onödiga.
Visst går det fortare att skriva förkortningar, men varför ha så bråttom???
Man behöver ju inte skriva på tid.
T.ex och iofs är väl ok, men att skippa bokstäver är inget att uppmuntra.
CITAT (Simplicity @ 24-02-2010, 16:23)

Stavfel, slarvfel, talspråk och snabbskrivning är väl helt ok på såna forum som detta?
Däremot måste jag säga att mitt omdöme om någon som författat en offentlig text, myndighetstext e dyl sjunker i botten om svenskan är dålig.
Helt rätt.
På ett forum behöver man kanske inte vara så petig, men i övrigt är ett korrekt språk att föredra.
Läser en del annonser på blocket och tycker "bedrövlig Svenska" gör annonsen mindre trovärdig tyvärr.
Kan man inte ens stava till rasnamnet på djuret man ska sälja, drar jag öronen åt mig.
Redigerat av pejori: 24-02-2010, 19:06