Eller så köper man en bil utan kamrem. BMW hade stora problem med kamremsbrott under slutet på åttiotalet, så dom gick över helt till kedja. Mercedes har "alltid" haft kedja, toyota har också gått över helt till kedja, och jag tror det är fler japaner som gjort det. Saab har också alltid haft kedja, vilket gjort att åtminstone inte det har krånglat på dom. Biltillverkarna skyller på att kamkedja väsnas mer, men hade den gjort det så hade nog inte de tyska lyxbilstillverkarna använt den. Anledningen är att biltillverkarna inte tjänar några större pengar på att tillverka bilar, det är servicen dom får in slantarna på. Och då är det bra att byta kamrem för 10k tre eller fler gånger under bilens livslängd...
Jag lagar ju alltid min bil själv, men skulle jag lämna in den så skulle jag lämna till en vanlig verkstad om det är enklare mekaniska reparationer som avgassystem eller bromsar. Vore det knepiga elektronikfel skulle jag lämna till auktoriserad verkstad.
|