Efter hand så byter jag till energisnålare lampor. Just de där med en massa böjar har jag inget förtroende för, så den typen köper jag inte. Men varför i fridens dar stämmer inte sockeln (ex E27) på en eneregilampa till motsvarande armatur? Vi har två armaturer i köket i Böle (OK rätt gamla men inte mer än ca 40 år. Kablarna är av dåvarande typ) men det går inte att tända en lågenergilampa i de armaturerna. Dessutom var hederliga 60W matta bra i skaferiet för när det är under - 20° så tenderar pilsnern och läsken att fysa, för att inte tala om bruksperan. Och de 60 Watten räcker för att hålla nollan. Det skulle våra målvakter haft under OS.
Lyfte ut några kvarblivna julmustar i förrgår (-34° ute då). Två av dem var underkylda så skakningen när jag lyfte fram dem fick dem att tvärfrysa. Lite kulig effekt
Min pappa var smålänning med ett visst skottesyndrom. Han skällde som en bandhund när lilla jag på 40- och 50
talet glömde släcka när jag gick ut ur ett rum. Det är kanske något att tänka på idag.
Adderar man alla "stand by" och alla trivsellampors effekt och multiplicerar med 24 så tjänar de flesta runt en femma per dygn. I februari blir det 70 pistoler. Räknar man med växtbelysning som är påslagen, extra julglädje mm så kan vi nog generalisera och tar rakt av med 12 månader vilket blir något under en tusenlapp om året. Det blir mycket frön det. Och vi göder inte elbolagen i onödan.