Usch ja. Jag var precis ute i trädgården - jag trotsade regnet för att mumsa i mig de tre hallonen som hade mognat

- och under min lilla rundtur i vår lilla (!) trädgård räknade jag till fyrtio mördarsniglar. Några kan möjligen vara en annan, liknande variant också.
Vi bor granne med en vildvuxen (för att uttrycka det milt, den var obebodd i en jädrans massa år) tomt och jag är säker på att de kommer därifrån och sedan sprider ut sig lite här och var. De förra ägarna till vårt hus var riktigt petnoga med trädgården och hade dessutom en trädgårdsmästare och de verkar ha hållit efter ordentligt. Jag har haft sådan ångest eftersom jag inte klarar av att halshugga dem eller hälla salt på dem eller koka dem men jag vill inte ha dem i min trädgård! Men så hittade min sambo snigelgift i ett skåp i garaget så han har fått ansvaret för kriget från och med idag (om jag lyckas sparka ut honom). Jag nöjer mig med att informera honom om var fanskapen (ursäkta, men jag tycker verkligen inte om dem) finns.
Heléne - missbrukar paranteser