Medlem
Antal inlägg: 2 001
Medlem nr: 662
Vi har en uteplats på norrsidan av vårat hus. Vi hadde tänkt bygga tak, men förmodligen inte glasa in. Inte direkt i af. Vi ska kanske ha någon form av klätterväxt i en av pelarna. Vad skulle du rekommendera?
Medlem
Antal inlägg: 752
Medlem nr: 300
Ja, det där med norrsidan verkar du vara så där lagom glad åt, och det är ju ingen 10-poängare - men det kan bli fint ändå. Växter finns det ju i alla fall.
Jag skulle välja kaprifol sådan som luktar gott och som växer vild i landet (Lonicera periclymenum). Den är godmodig när det gäller hur den vill ha det, ställer inga stora krav på jorden, men det får inte vara alltför torrt och kalkigt och klarar skugga. Dels tycker jag att det är intressant med en svensk lian (den enda vi har, om jag minns rätt) dels att man kan visa hur vackra växter vi faktiskt har i vår natur.
Men man ska hålla den i schack för den kan ju bli risig och otymplig. Men man kan gå där och filisofera, knipsa lite här och där och hålla den sirlig och sensuell, vira lite slingor hit och dit som man vill ha dem. Man kan liksom inte klippa så att det händer nått katastrofalt - den kommer alltid igen. Jag brukar avsluta med att knipsa av en blomma och sätta i en tekopp så man på nära håll kan se vilken underbar blomma det faktiskt är och hur underbart den doftar.
Hos mig i zon 1 så blir den grön väldigt tidigt och blommor kan jag hitta fram till frosten. Jag ä l s k a r kaprifol!
Jag håller på att skapa en kaprifolhörna åt mig själv - åt norr faktiskt. Till ett litet utrymme mellan hus och förråd har jag "flyttat" vild kaprifol som jag har "hittat". Jag och kaprifolerna håller på att klä in detta gömställe och i år ska det bli kaprifoltak. Här har jag lite morgonsol så jag ska sitta gömd i denna prakt och äta frukost och på kvällarna när kaprifolen doftar som allra mest ska jag sitta här och dricka vin och njuta!