Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vill ha en färgglad matta
          BigDaddy
          Inlägg 01-03-2010, 20:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Hej
          Jag har kommit på att jag vill ha en ny matta. Gärna en trasmatta.
          Skulle vilja ha en avlång som ska ligga i köket mitt.
          Mycket färgglad. Massa ljusa färger. Starka färger. Inte brun, grå osv.
          Relativt stor ändå så slagbordet mitt får plats på den. Stolarna behöver inte stå där på.

Som sagt vore trasmatta skoj men hittar ngn en annan sort kan det gå bra med.
          Jag har letat lite men finner inte riktigt det jag söker. El finner inte alls ngt av det jag letar efter. Dock vet jag att jag förr sett fina liknande mattor jag nu letar efter.
          Allt jag nu ser är också från bloggar så svårt att veta var jag hittar dem till salu.

Turkos, gredelin, lila, gul. Klara fina färger.
          Ni förstår nog.
          Har ngn tips på matta kanske? smile.gif
          Länka gärna.

Den här var närmaste det jag söker men inte riktigt så jag vill ha den. Ännu mer färg! smile.gif
          Sedan ngn som har tips på vilket håll ev ränder ska gå åt? Kan det se större, längre, bredare ut beroende på detta?
          http://www.husohem.se/Images/HOH/Cache/708...%20koket_05.jpg

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          *Stintan*
          Inlägg 01-03-2010, 21:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

På vilken ledd ränderna går beror på hur den är vävd. Den som var på bilden är vävd med färgad varp och enfärgat inslag. Där är det varpen som ger effekten och mattan blir tunnare än en trasmatta. I en riktig trasmatta så är det inslaget (trasorna) som ger färgeffekten och jag tror knappast det skulle fungera att göra en långrandig trasmatta eftersom man inte kan ha trasor som varp, åtminstone har jag aldrig sett något dyligt.

Den vanligaste bredden på trasmattor tror jag ligger på 70cm men det går naturligtvis att få tag på bredare också.

Det finns en uppsjö importerade trasmattor av tveksam kvalitté men om du kan hitta någon som motsvarar det du vill ha är svårt att säga.

Du skulle ju kunna be någon kanske att väva en efter dina önskemål, jag vet att det finns dom som väver på beställning, och då kan man ju måla en enklare skiss på hur man vill att den ska se ut samt ange bredd och längd.

T.ex. http://www.vavkompaniet.se/ Annars tycker jag att du ska Googla på trasmattor så hittar du kanske något lämpligt.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 01-03-2010, 21:51
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Pappelina hade en del som var fina men ff inget jag fallit pladask för. smile.gif
          Tack iaf.

Det var bra info jag fick av trasmattor. Absolut värt att kika om ngn kan tänka sig att väva en åt mig men lite väl knepigt kanske. Men ska kolla upp det.
          Annars såklart funkar alla typer av mattor. Massa färger som jag beskrivit & gärna med ränder på ngn ledd.
          Jag hittar inget alls efter en massa googlande. Har ju sett flera stycken i olika magasin men då har jag inte tänkt på att själv köpa ny matta.

Får söka på här... smile.gif
          Tackar

CITAT (Gossen Ruda @ 01-03-2010, 21:41) *
          Jag har ett flertal trasmattor men ingen jag vill avvara eftersom det är min mamma som vävt dem. En del i glada färger, andra mer murriga beroende på vilka trasor hon fick tag i. Tycker ofta att köpemattor är tråkiga i jämförelse med vad jag har på golvet. Fast trasmattor i köket? Jag hade det förut men de blir fort smutsiga och tvätt är bökigt och sliter en hel del.

Det är öppen planlösning & mer matsalsdel. smile.gif

Citera

Inlägg i den här tråden
          BigDaddy   Vill ha en färgglad matta   01-03-2010, 20:58
          vitavargen   I och med att du önskat dig bara färg och inte sag...   01-03-2010, 21:10
          BigDaddy   Fanns ngn som var bra men inte riktigt det jag sök...   01-03-2010, 21:21
          Motti   IKEA har en del att välja på !annars tror jag ...   01-03-2010, 21:11
          mojan   Pappelinas mattor är ju häftiga. Länk: http://ww...   01-03-2010, 21:17
          Gossen Ruda   Jag har ett flertal trasmattor men ingen jag vill ...   01-03-2010, 21:41
          Gossen Ruda   Hittar du nån som vill väva så har jag en vävstol....   01-03-2010, 21:55
          BigDaddy   Hittar du nån som vill väva så har jag en vävstol....   01-03-2010, 22:00
          Inga från Närke   ...................................... Nä jag vill...   03-03-2010, 15:28
          pejori   För en herrans massa år sedan, var det pobulärt at...   01-03-2010, 22:10
          BigDaddy   För en herrans massa år sedan, var det pobulärt at...   01-03-2010, 22:20
          pejori   Virka? Det vet jag inte ens vad det är. Som sticka...   01-03-2010, 22:29
          mojan   Kanske Gudrun Sjöden? Där finns en del mattor. Län...   02-03-2010, 10:28
          Gåsis   Här verkar man kunna beställa precis det man vill ...   02-03-2010, 10:52
          skogstroll   jag har hittat fina trasmattor på Rusta som jag tr...   03-03-2010, 15:31
          Inga från Närke   jag har hittat fina trasmattor på Rusta som jag tr...   03-03-2010, 15:37

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 09:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon