Här är ett annat tips, den här gången på det ständigt återkommande temat Rådjur.
Det den förbaskade råbocken inte käkar upp, fejar han istället hornen emot, tills all bark är borta. Varför han ska välja just mina dyra, nyplanterade träd till detta är en gåta, men av någon anledning tycks han föredra dem framför den naturliga vegetationen.
Nåväl, under årens lopp har jag kommit fram till att blodmjöl är det enda som har någon effekt. Fast det varar ju bara fram till nästa regn, och en sån här sommar vet vi ju alla hur länge det är.
I våras hade i alla fall min lokala plantskola någon slags gröna tampongliknande saker, som ägaren försäkrade skulle vara hela säsongen. De var oförskämt dyra, 35:-- vill jag minnas, men jag ville ändå pröva, så jag inköpte tre och hängde i grenverket på mina senaste vanvettsaffärer. ’Hela säsongen’ visade sig vara något av en överdrift, de varade exakt tre dagar. I sanningens namn måste jag dock erkänna att jag egentligen inte vet något om tampongernas eventuella långtidsverkan. Vad som hände var nämligen att de försvann spårlöst, en om dagen.
Tredje dagen kom lösningen på mysteriet, när jag tog min jycke på bar gärning i färd med att dra upp en nyplanterad buske med roten för att komma åt godsaken. Hundens förtjusning i blodmjöl (och även benmjöl) har varit ett problem även tidigare, hon brukar smita dit och slicka i sig det jag strör ut, ofta krafsar hon dessutom upp jorden och halva rotsystemet på den stackars planta jag försökt skydda samtidigt.
Nå, här kommer nu äntligen tipset:

Tampongerna verkade fortfarande vara en god idé, om man bara hängde dem utom räckhåll för hundrackan. Fast 35:- styck är ju lite häftigt, så jag bestämde mig för en billighetsvariant. Ett paket Oasis kostar inte så mycket. Jag skar det i lagom stora kuber, stack en plastad ståltråd igenom som upphängningsanordning, och doppade dem i en välling av blodmjöl och vatten. (Man får förnya det lite då och då, men det blir ändå betydligt billigare än tampongerna).
Jag har faktiskt sett samma tips någon annanstans, (kanske t.o.m. på denna sajt). Fast där föreslog de att spetsa kuberna på en blompinne istället, och med tanke på min hunds matvanor (som hon förmodligen delar med de flesta andra hundar) verkar min lösning bättre, eftersom man kan hänga dem högt upp i en buske.
Men det ultimata tipset fick jag av ägaren till Sävedalens plantskola, som tydligen också är hundägare. Han föreslog en rejäl dos cayennepeppar i blandningen – och DET gjorde susen. Ska använda det när jag strör ut blodmjöl och benmjöl på marken också i fortsättningen. (En underbar plantskola, förresten, Sävedalen, pröva den någon gång!)
Förresten – vet någon var man kan få tag i hjorthornsolja nuförtiden, när apotek och kemikalieaffärer inte verkar föra sådant längre? Vi brukade använda det förr i tiden för att hindra hästar att gnaga på trävirket i boxen, och kanske fungerar det mot råbockar också? Värt att pröva i alla fall, om jag bara kan få tag i det.