Jag hade aldrig slutat träna för att hunden är inne i slyngel/tonårsperioden. Hundklubbar har speciella kurser för just slyngel och tonåringar i alla fall har dem det här nere. Säger man "hit" så är det "hit" och inget annat man måste vara konsekvent på det och inte tveka och tänka att "nä nu är hunden nog i tonåren så nu ska vi inte träna förrän efter perioden är över". Jag kan berätta att vi är inne i på andre månaden nu på slyngelåldern...Slyngelålder varar mellan 7 - 12 månader, ska jag inte träna då? Jo, jag ska träna och BACKA tillbaks och börja från grunderna igen. Om jag väntar så många månader så kan jag ju drömma om att tävla i tävlingslydnad om ett - två år. Nu på promenaderna tar jag lite enkla övningar som t.ex. ögonkontakt, namnlystring och "hit" antingen med spårlina eller flexikoppel. Det krävs inte mycket för en hund i slyngel/tonårsåldern.
Men man får ju göra det som känns bäst för sig själv och hunden, nu har jag en lagotto och dem kräver att man arbetar med dem var dag fast dem är slyngelåldern och glöömt allt man har lärt dem.
|