CITAT (Roine @ 05-03-2010, 01:28)

Jag svarar som så många andra både i denna tråd och den andra tråden.
E-lux ultra silence är bland de bästa dammsugarna enligt mig. Dyr, men sjutsingen så tyst. Tog 1,5 år innan våra grannar insåg att vi faktiskt städade (bor i radhus). Barnen vaknar inte av den. Glatta golv (plast/trä) så kör jag nästan alltid på lägsta effekt. Mattor då ökar jag styrkan. Vi har hafft våran i ca 4år och det som jag kan "klaga" på är munstycket, borstarna har blivit lite "snea" inget som stör men om jag måste klaga på något så

Det knepiga är att de har tre olika modeller som heter ultra silence. Vi provkörde en av dem i affären igår och den bullrade mycket mer än jag hade förväntat mig. Tyckte den bullrade minst lika mycket och kanske mer än min gamla som är 19 år. Det var ett stort handtag överst på röret och det kändes klumpigt. Fanns nog inte på de första maskinerna.
Vi har huset fullt av heltäckningsmattor och då får man nog köra på högsta effekten. Det är reglerbar effekt på min gamla också och på golv kör jag på den högsta. Kör jag på den lägre effekten så blir den givetvis väldigt tyst men de uppmätta 67-68 decibellen måste ju vara på högsta effekt.