Vilken AF-handläggare !
När jag har läst om olika fall, har jag fått lite av den uppfattningen att AF-personal reagerar och agerar !
När de inte jobbar dagligen med sjukförsäkringsfrågor, dess paragrafer och lusläser läkarintyg,
ser de alltihopa fortfarande med " friska" ögon.
Dom fattar att de inte har något jobb åt den sjuke.
För det finns inte jobb och det finns inte arbetsförmåga i den meningen som dages samhälle kräver.
Hela samhället är så effektiviserad. När jag lyssnade på förklaringar om banverket , SJ och snökaoset.
Fattade jag hur dom har privatiserad och effektiviserad allt. Dom har så många olika aktörer kring vår tågtrafik och alla måste gå på vinst, vansinngt !
Någon minister lyste glad om hur många mer räls man hinner hållar ordning nu jämfört med förut.
Jag såg framför mig en medarbetare där som jobbar som en skållad rotta, hinner knappt sova och sedan rusar i väg till banan igen .
Alla områden i samhället är slimmade så, ingenstans finns lite extra folk för enklare uppgifter. Ingenstans finns det " luft " i systemet och tidsplaneringen i fall någon skulle bli förkyld och stanna hemma ett par dagar.
Skolor / dagis får inte ta vikarier, banverket har inte extrafolk som kan hugga i när kaoset bryter loss.
Isbrytarna är uthyrda till Antarktis för det är lönsammast där, medan båtar här fastnar i isen.
Det ser så snyggt ut på papper, alla dessa planer, men i praktiken är mer nyanserad, det finns alltid en mänsklig faktor.
Den mänskligheten har jobbats bort nu från arbetsmarknaden, det finns inte plats åt dom som inte orkar producera max hela tiden.
Jag skulle vilja sitta bredvid sängen på dessa ministrar dom bestämmer över sjukförsäkringen den dagen dom ligger på 39 graders feber och ständig hosta och säga :
" vi är inte intresserade av hur sjuk du är utan din arbestförmåga"
" dina barn ska inte få mat idag om du inte omedelbart duschar, klär på dig och går till jobbet"
" om du inte kommer till jobbet , måste ni flytta nästa vecka till andra änden av Sverige för där finns ett halvtidsjobb som du kan göra i alla fall !"
" blev du frisk nu, oj ,ditt jobb har redan gått till en annan som orkar bättre, du får välja något enklare jobb"
" du får vara nu påhittig och aktiv och leta efter en enklare jobb, använd din kontaktnät !"
" oj då har du fortfarande 39, 8 graders feber, det var ju meningen att du skulle bli frisk !"

Ugh, nu har jag sagt vad jag tycker !