Tack, snälla, för alla svar...
Jag misstänkte att jag inte kunde vara ensam om såna här problem.
Jag är medveten om att jag inte har rätt till något underhåll eftersom vi har barnen lika mycket. Jag är också medveten om att vi ska dela kostnaderna och barnbidraget lika. Försäkringskassan
rekommenderar dock att om den ena föräldern tjänar mer ska kostnaderna fördelas på ett sätt som verkar rättvist, skriver de...
Under våra samtal med kommunens familjerådgivning blev vi rekommenderade att betala lika för löpande kostnader, såsom kläder, bio, och sånt och att han skulle stå för de dyrare inköpen som cyklar, datorer, skidor...
Det tråkiga vid en separation är att de ogina sidorna plötsligt kan träda fram om de inte visat sig tidigare. Min fd man har alltid hållit hårt i slantarna men det har nu börjat gå till överdrifter. Alla kostnader ifrågasätts. Han har aldrig köpt barnkläder så han vet inte vad vinterstövlar, jeans, tröjor osv kostar. Han beskyller att jag använder barnbidraget till egen konsumtion och jag vet ju att barnens kostnader överstiger den summan. Kvitton är inget han vill titta på. Så länge han kan hålla för öronen och blunda så kan han leva kvar i den föreställningen.
Så länge läget är sånt vågar jag inte låta honom få halva barnbidraget. Jag misstänker nämligen att om han får det, kommer han även fortsättningsvis att låta mig betala för barnens kläder och prylar. Då går jag ännu mer back.
Det är inte vackert...