En av anledningarna att katter många gånger föredrar torrfoder är att man har i rätt mkt smak/luktförstärkare, man lurar sinnerna.
Man behöver inte inlägga fram en hel burk med blötmat, man lägger fram det katten kan tänkas äta upp, man kan ju lägga fram mer om de vill ha mer. SEn tror jag inte att det är särskilt vanligt att katterna svälter sig själva, de äter det som finns när de blir tillräkligt hungriga, där resonerra jag lite som man gör med barn som ska så mkt mat de vill ha det enda man kan bestämma är vad de äter. Enda gången man bör oroa sig är om katten är sjuk och magrar av onarurligt mkt vilket endå troligen beror på sjukdom, men då ska man kontakta veterinär. Tror att man som kattägare nojar sig precis som en förälder gör, och endå så är störrsta faran att katten ska bli överviktigt inte underviktig
Många har börjat barfa sina katter och det ska tydligen var bland det bästa, men det kommer jag aldrig göra om man inte börja sälja barf i förpackingar till katter (vilket man redan gär för hundar).
En skogkatt är inte särskilt stor, mellan 3-7 kg och de behöver inte mer foder än andra katter. Därimot ser de stora ut pga av deras underbara fluffiga päls.
|