oj vilken svår fråga... Jag tror inte att man kan ge ett ordentligt svar utan att veta lite mer om omständigheterna. Hur lång tid rör det sig om? Och varför just du tar hand om barnet i fråga, och vilka problem som det faktiskt innebär...
Man vill ju säga att självklart ska man alltid ställa upp för ett barn som behöver en. Men man måste ju också vara medveten om att om man själv inte kan hantera den situationen, utan som du säger livet pajar, då är ju inte det heller bra för barnet. Nu talar jag om en lite långsiktig situation. Om jag bara hittar på att det gäller att ha ett fosterbarn under en längre tid - ja då är det ju bättre om man hittar en annan familj som bättre klarar av ansvaret och problemen, så barnet slipper växa upp i ett hem med onödiga slitningar och känslan av att vara en belastning. Men rör det sig om några få dagar, t.ex om du tar hand om en släktings barn en vecka eller två under en semesterresa, ja då är ju det inte lika enkelt. En kortare period kanske bara är utvecklande för både er och barnet, även om det är påfrestande?
Men som sagt, jag kan omöjligt säga vad jag skulle göra utan att veta de exakta omständigheterna... Men hur som helst förstår jag att det måste vara en väldigt påfrestande situation!