CITAT (Aqvakul @ 12-03-2010, 13:39)

Public-service-radio/TV är viktiga sammhällsfunktioner. Det bör betalas via skattsedeln. Jag är beredd att betala för detta, liksom jag betalar för en massa andra saker som jag utnyttjar eller inte utnyttjar. Rimligen så kan vi inte välja att betala bara tillr det vi själva tycker oss behöva. Då kan vi lika bra bosätta oss på varsin liten ö.
Jag skulle vilja påstå att det mesta som visas på SVT är ganska långt från någon samhällsfunktion. En i sanning oberoende nyhetstjänst tycker jag är bra, samt en del ytterligare samhällsinformation, debattprogram och liknande. Underhållning och nöje kan den som vill se det betala själv.
Vad som skall skattefinansieras eller inte är ju en ganska viktig del av politiken nu för tiden, och där kan man ha väldigt olika ståndpunkter.
CITAT (mamamaggan @ 12-03-2010, 15:18)

6 kr / dag är mycket rimligt tycker jag. De kommersiella kostar väl mycket mer ? Visst är det väl så att man forfarande betalar på ett eller annat sätt för dem direkt till bolaget ?
Vissa kommersiella får man betala lite för, men knappast så mycket som 6kr per dag. Fyran med flera är helt och hållet reklamfinansierade, dom ser du på gratis. När det gäller kommersiella radiokanaler måste dom ju till och med betala riktigt stora summor för att få lov att sända, så hela marknaden är snedvriden. Inte konstigt att dom måste ha så mycket reklam.