Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Citrusens rötter växer inte, Varför fyller inte citrusen krukan med rötter?
          nister
          Inlägg 13-03-2010, 16:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 22 665

Hej
          Mina citrusar (citron, lime, pomerans) grönskar och blommar, men rötterna växer inte. När jag byter jord så förblir rotklumpen som den är.
          Någon idé? Fel jord? för lite/för ofta vatten?
          Jag använder lite sandblandad jord och försöker ge dem rejäl rotväta när jag vattnar. På sommaren står de i gassande sol från kl 11

hälsningar
          Krister

Redigerat av nister: 13-03-2010, 16:46

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-03-2010, 17:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

skaffa/blanda en jord som innehåller mer grus/grovsand och/eller orkidékompost och en jord som dessutom har lågt ph. blandar du så kan du köpa rhododendronjord och i den blandar du in övriga ingredienser.

sedan när jorden nu är lucker och luftig så får du vattna rätt och ge rätt mängd näring så att rötterna kan utvecklas väl (låt jorden torka upp lite innan du vattnar igen, är det väldigt soligt och varmt kan du hålla dom lätt fuktiga, ge näring ca 2-3gånger per månad brukar vara lagom).

sedan så när du nu planterat om så vänta tills rötterna verkligen har växt och rotat sig. det är ingen mening att plantera om bara för att det ska så vara. utan bara om det behövs, och har rötterna inte växt ut i hela krukan behövs ej en omplantering.

planterar man bara om för sakens skull (utan att det behövs) så kan man störa växten såpass mycket att den tynar bort.

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 16:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon