Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp!
          Esther_B
          Inlägg 15-03-2010, 17:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 18 510

Av personliga anledningar kommer jag inte kunna åka till stan och köpa grönsåpa, provado eller något denna vecka! Och det tror jag spinnkvalstrena hörde direkt för jag upptäckte igår att mina hibiskusar har fått spinn! Hur ska jag göra? Vad kan jag använda hemma sålänge mot dessa spinn? Jag har hört diskmedel, är det verkligen sant?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Esther_B
          Inlägg 16-03-2010, 11:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 18 510

Nu hann jag göra en egen blandning innan jag läste era råd. Jag tog diskmedel, blandade med vatten och lite flytande växtnäring i en blomspruta och sprutade rikligt på den stora hibben. Jag lät det stå i ca 2-3 timmar. Jag har gjort så i 3-4 dagar i rad med ena (ja, två hibiskusar har drabbats!). Under dessa timmar då satsen var på busken tittade jag till på bladen och såg spinnkvalstren. De var lite halvhängande, men döda var de säkert, för jag stirrade noga för att se om de rörde sig, och det gjorde de inte. Och när jag petade med tandpinnar så rörde de sig inte heller. Sen dess har jag inte sett en enda spinnkvalster mer. Jag vågar ännu inte tro att jag har lyckats få bukt med dem ännu, så jag ska fortsätta behandla dem så flera dagar till.

En annan sak: Jag har börjat ställa ut den som hade drabbats mest, mot balkongens vägg där det blir ganska varmt om dagen med tanke på att det är ett söderläge i lä. Bara 2 timmar per dag. Är det effektivt att ställa ut dem också?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 12:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon