Nu har jag läst igenom (det mesta) av tråden och blir lite förundrad över att folk fortfarande ratar led.
Begränsningarna med led är ju nästan noll. Finns i regnbågens alla färger. Finns i varmvit från runt 2000k till sånt där äkligt kallvitt på 10000k.
Det jag kan förstå till varför folk ratar den är inköpspriset. Dyrt. Men räkna på vad ni "tjänar" i ström åtgång. Som jag skrivit i en annan tråd, att gå från 3st 220volt 35watt spot till 3st 1watts powerled gjorde inte så stor skilnad i ljuset men en hel drös i strömförbrukningen och det är fortfarande samma armaturer.
Sen att led kan ge canser, jo det stämmer men det är om du utsätter dig för den speciela uv-dioden som har ett rent uv-ljus. Uv-ljus är skadligt i för stora mängder. De övriga led/dioderna är, till skilnad från andra lampor, helt uv fria. Sen är oftast linsen som siter över chipet oftast gjort i epoxy som kan vara farlig, vid tillverkningen.
Vissa leds har en fantastisk brinntid, upp till 100 000timmar (50 000 garanterat).
Visst de lämnar inte så mycket ljus som en "vanlig" glödlampa men energi åtgången och att de är så små och smidiga väger över till varför man bör ha led.
Finns en annan bra sida om man vill se på led.
Molectric.se där handlar jag lite då och då... Fast nu bygger jag egna armaturer och så. Men dom har många färdiga lösningar