CITAT (gnon49 @ 18-03-2010, 13:55)

Att i stora drag veta världens, europas och sveriges historia från dåtid till nutid tycker jag är allmänbildning.
Att ha ett hum om flora o fauna i Sverige och delvis i övriga världen räknas väl också till allmämbildning.
I dagens informationssamhälle är det nog svårt att inte bli allmänbildad. Vi får i oss information från all världens hörn på ett sätt som tidigare generationer inte fick. Vi reser, ser på tv, söker på nätet och vidgar våra vyer. Det är allmänbildning tycker jag.
Räcker det om kunskaperna finns bak i huvet

Jag tycker ofta att jag vet och kan men får inte fram det antagligen p.g.a. dåligt minne. Årtal och namn är helt hopplösa att komma ihåg. Eller det kanske är så att man har en förutbestämd storlek på minnesplatsen i hjärnan och väljer själv vad som är värt att spara och inte. Onödigt vetande är ju ingen mening att minnas tycker jag så det kastar jag i papperskorgen för att få plats med det jag tycker är viktigt.

Det kan ju vara så att man minns när man hör det.
Jag undrar om de där som inte vet vilka ABBA är inte heller vet vilka Beatles är eller om de bara saknar intresse för musik. Kanske vet dom vem Elvis var men hur många av dem har hört talas om Tomy Steele? Hur många visste vem Tova Carson var när hon dök upp i melodifestivalen? Jag tycker att man är allmänbildad om man har en del kunskaper om mycket utan att det behöver vara detaljer om allt.
CITAT (xlxl67 @ 18-03-2010, 15:15)

Onödigt vetande är ett löjligt uttryck.
Ska ngn annan bestämma vad man kanske själv tycker är viktigt?
Allmänbildning är ju ett otroligt vitt begrepp.
Nej tvärtom så är det ju ett jättebra uttryck. Allt jag själv inte anser är viktigt att minnas eller kunna är onödigt vetande