Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Grotid på paprika?, Jag sådde 6 mars
          Meriona
          Inlägg 16-03-2010, 12:24
          Länk hit: #1

Gäster

Tomaterna kom upp efter ett par dagar, chilin i förrgår (14 mars) men paprikorna visar sig inte det minsta. Hur länge brukar man behöva vänta på dem tro? confused.gif Det var köpe-frön.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          naemi
          Inlägg 18-03-2010, 20:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 31
          Medlem nr: 762

Jag har faktiskt gjort både och...dvs torkat de färska fröna på en bit hushållspapper och sått de alldeles färska fröna. Det gick lika bra med båda metoderna. Att så de fäska fröna är väl snabbast eftersom man slipper torktiden.
          Jag sätter fröna i torvbriketter. ALLA frön har varje år tagit sig och kommit upp som fina plantor - det gäller bara att ha tålamod.

Sen kan jag berätta att föregående år har jag i maj satt plantorna i en "balkonglåda" med en vattenreservoar i botten(tre plantor i varje). Balkonglådorna är köpta på Plantagen. Lådorna har jag ställt på golvet i mitt kallväxthus i maj.

Paprikaplantorna har blivit ca 1,5 meter höga och har varit de sista växterna i växthuset som tagits bort i oktober/november. Hade inte frosten kommit så hade jag förmodligen kunnat skörda paprikor ännu längre än så. Trots att jag haft både spinn och annan ohyra i växthuset har paprikan klarat sig - helt otroligt! Dock lite gråmögel fram mot september/oktober då nätterna är kalla o fuktiga.

För mig är dessa paprikor en helt fantastisk växt. Dessutom jättegoda, mycket godare än de jag köpte på ICA. Jag har fortfarande kvar paprika i frysen från förra året.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 05:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon