CITAT (gnon49 @ 18-03-2010, 13:55)

Att i stora drag veta världens, europas och sveriges historia från dåtid till nutid tycker jag är allmänbildning.
Att ha ett hum om flora o fauna i Sverige och delvis i övriga världen räknas väl också till allmämbildning.
I dagens informationssamhälle är det nog svårt att inte bli allmänbildad. Vi får i oss information från all världens hörn på ett sätt som tidigare generationer inte fick. Vi reser, ser på tv, söker på nätet och vidgar våra vyer. Det är allmänbildning tycker jag.
Vill tillägga att till allmänbildning hör att känna till de största inom konst, design, litteratur, musik, film och teater och som tidigare namnts nutidshistoria och att ha ett viss kunskap om teknikutvecklingen som ständigt sker. Och jag håller med om att det idagens samhälle är lätt att hålla sig ytligt uppdaterat om vad som händer och sker på en massa olika områden.
Gita
CITAT (Motti @ 18-03-2010, 14:39)

Fast allmänbildning innersluter ju mycket ,tex social kompetens hur man uppför sig etiket osv att man vet de mest självklara.
Javisst är det så, dessutom är det alltid bra att känna till lite av varje inte minst i sociala sammanhang, då man ju alltid har något att tala om och att man oftast kan delta i de flesta samtal.
Gita