Netaave!
Det bästa är nog om din läkare kan kontakta handläggaren på FK och fråga var läkarintyget brister. I mitt fall hade jag intyg från två läkare, varav en expert på min sjukdom, men det hjälpte inte.
Enligt FK ligger felet i att läkarna förusätter att handläggarna har så stora medicinska kunskaper att de ska kunna tolka ett intyg om vilken sjukdom man har och vilka åtgärder som satts in.
Detta räcker inte i dag. Läkaren måste göra en bedömning av
arbetsförmågan gentemot alla på marknaden förekommande arbeten. Det är ingenting som normalt ingår i läkarutbildningen, utan det kräver fortbildning i
intygsskrivande.
Bara handläggaren på FK vet vilka bedömningar de gör och vad som måste framgå av läkarintyget.
Själv hade jag förmånen att bli anvisad en läkare. FK stod för kostnaden och läkaren var "expert" på att bedöma arbetsförmåga. Tack vare intyg från honom fick jag fortsatt sjukersättning.
Jag tillhör Stockholms Län och om jag inte missminner mig hör du till Uppsala. Det är ju tyvärr så att det inte finns någon likvärdig modell för bedömning av behov av sjukgymnastik inom de olika landstingen, men här i Stockholm kan vi själva uppsöka sjukgymnast och få kostnaden subventionerad utan remiss från läkare.
Det är verkligen eländigt att inte alla i samma land har tillgång till likadan sjukvård och rehabilitering.
Lycka till Netaave! Stå på dig!