Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ett bildsvep, Från naturen och trädgården
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-07-2004, 17:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Hej igen. Passar på att lägga ut några bilder när jag är på ett besök i stan. Vill bara visa att även jag kan konsten att fota djur och växter. Börjar med en Allmän Bastardsvärmare. Som synes har den 6 röda fläckar på vingarna. Jag såg att det kom upp en liten fundering om hur giftiga dom är? Inte mer än att en fågel som försöker äta en sån inte gör om det, om minneskretsarna fungerar som dom skall.

Fortsätter med lite bladlöss som tycks vara vanliga i år. Ett par kreatursskötare syns också.

Blombockar har synts här tidigare. Just dessa, som håller på att göra fler, tillhör arten Leptura sanguinolenta. Tror artnamnet syftar på den röda lite större honan, vill minnas att blod heter sangre på spanska. Hanen är brun som synes.

Till sist en annan vanlig fjärilsart så här års, men tusan så svår att få en bild på. Liten rotfjäril, Hepialus hecta. För ett litet tag sen visades här en hane av den största arten, humlerotfjäril, men här är den minsta svenska arten. Hanarna flyger i solnedgången ofta flera tillsammans en underlig dans fram och tillbaka i sidled, gärna i en solbelyst glänta. Det är ett litet helsicke att sikta rätt och trycka av i rätt ögonblick, detta är min bästa bild på kanske 30 försök. Dansen anses vara ett sätt att locka på honorna.

Över till blommorna, det är väl ett trädgårdsforum fortfande? tongue.gif Liljan Medallion kör för fullt. Köpte 3 lökar till hösten för 2 år sen. Förra året kom det 3 stänglar, i år är dom 5.

Lolly Pop är nästan överblommad. 3 lökar för 2 år sen, förra året 2 stänglar med blommor på 1, i år 5 stänglar med blommar på alla.

Monte Negro har samma utveckling, 5 stänglar i år. Dom tycks trivas.

Till sist några Sommarvivor.

Hälsningar från Åke i Blåbärsskogen.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-07-2004, 20:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Liljor är fina och nu sen jag höjde rabatten för att få bättre dränering har dom börjat överleva vintern också. biggrin.gif

Insektsböcker har jag faktiskt inte en aning om numera. Mina böcker är 20-30 år gamla från den tiden jag samlade och fotograferade som mest. Jag vet faktiskt inte vad som finns nu. Borde kanske ta en tur och kolla vad som säljs.

Blåbären har precis börjat mogna men behöver någon vecka till för att bli fina.

Bastardsvärmarna är lite mystiska i sitt uppträdande. Jag hade bara sett dom när jag varit på besök i Skåne hos släktingar. Plötsligt fanns dom bara på ängarna utanför Rya skog här i Göteborg. Det var 1973 och på dom ängarna hade jag gått och fångat sen 65. Jag hade fångat fjärilar i många år vid sommarstugan utan att se någon. Långt efter jag slutat fånga dök dom upp där också. Ibland kan dom vara försvunna något år för att sen dyka upp igen. Kom dessutom ihåg också att det är inga långflygare. Dom flyger mest som skadeskjutna kråkor. Ett energiskt viftande på vingarna som en svärmare utan att komma någonstans.

Larverna lever på olika ärtväxter som Lotus, Lathyrus, Plantago, Trifolium men även på fibblor så någon matbrist är det inte frågan om. Och som sagt inte så många fiender.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Gossen Ruda   Ett bildsvep   15-07-2004, 17:39
          Fenja   Vilka fina liljor du har och vivan är läcker. Jag ...   15-07-2004, 19:13
          oldwolfie   jättefint vilken massa fina blommor kanske skulle ...   15-07-2004, 19:31
          emalin   Oj vilka fina bilder, mer sådant! Du verkar ha...   15-07-2004, 19:36
          katjoh   Jäättefina liljor! Dom är bland mina favoritbl...   15-07-2004, 20:09
          Annki   Är djupt imponerad av dina härliga foton! WOW...   15-07-2004, 21:21
          Gossen Ruda   Nikon Coolpix 5700. Inte den optimala för extremt ...   16-07-2004, 08:37
          amaira   Jahapp! Det var alldeles tydligt det! Vi f...   16-07-2004, 09:06
          Gossen Ruda   Det tycks vara lite problem med dina bilder, jag f...   16-07-2004, 11:09
          Annki   Tack för kameratipset Åke! Sen beror det först...   18-07-2004, 12:02
          Berith   Har en Nikon Coolpix 4500 - duger gott den också...   18-07-2004, 14:52
          Gossen Ruda   Den duger gott. Vad du fotat för kryp kan jag inte...   18-07-2004, 15:06
          Gossen Ruda   Rödingen får jag till Flugbaggen Cantharis livida.   18-07-2004, 17:56
          Annki   Tack även till Berith! Den duger bra den också...   18-07-2004, 20:10
          amaira   Vacker "bagge" Berith, den har liksom gl...   20-07-2004, 06:27
          Gossen Ruda   Ingen lätt fråga att besvara men jag skall göra et...   20-07-2004, 12:18
          amaira   Fy vad rörigt, och opraktiskt. Tror att jag ska g...   21-07-2004, 12:56

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 20:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon