Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad plantera under en gran?
          annicaF
          Inlägg 27-03-2010, 12:02
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 20 037

Vi har en gran i vår gräsmatta, och under granen är det så trist, för där klarar inte gräset av att växa riktigt. Det är väll för mörkt. Vi har tagit bort de nedersta grenarna för att vi ska komma under med gräsklipparen, samt att det ska komma ner ljus. Men det hjäper inte, så jag skulle vilja plantera något marktäckande där under.

Men jag vet ju inte vad. Har ni några förslag?

Jag bor i Stenungsundstrakten, ganska nära havet.

Tack på förhand!
          Annica

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Petter
          Inlägg 28-03-2010, 11:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 8 831

För att väga upp de negativa svaren, så tycker jag att du ska ge granen en chans innan du gör något radikalt. Granar har kvaliteter som inte kan ersättas av något lövträd, och helt oavsett vad man tycker om granar så tar det många år att ersätta ett fullvuxet träd.

För att ge marktäckaren bättre odds skulle du kunna anlägga en våtbädd under granen. Tänk bara på att inte kväva granrötterna! Om du dessutom kombinerar med droppbevattning så kan du plantera i stort sett vilka skuggtåliga växter som helst. Alternativt kan du täcka marken med något icke-levande. Det kanske vore trevligt att hårdgöra marken och bygga en liten bänk runt stammen, sätta lite fina stenar eller kanske konstgräs, om du har en välskött gräsmatta?

Därmed inte sagt att det inte finns växter som skulle klara att växa på platsen idag, men jag har för liten erfarenhet av det.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 12:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon