Mina katter får främst mjau burkmat, rått grishjärta, råa kycklingvingar och lite rå lever ibland.
Det är viktigt att kolla innehållsförteckningen när man köper kattmat. Katterna ska inte ha vegetabiliskt protein utan behöver de aminosyror som finns i kött. För att katterna ska kunna tillgodogöra sig proteinet i vegetabiliskt foder så är det processat både framlänges och baklänges så det är mer miljöovänligt att ge katterna vegetabiliskt foder än köttfoder. Katter är rovdjur och kött är deras naturliga föda. Torrfodret måste ha massa tillsatser av smak och doftämnen för att katterna ska äta det. Inte skulle de hugga in på något som till största delen består av ris eller majs eller något annat vegetabiliskt annars.
Allt fler katter får diabetes. En del har gått över till barf (=rått kött) efter att ha fått den diagnosen och kunnat skippa insulinet när katterna slipper den kolhydratrika födan som är onaturlig för dem. Det kan man läsa mer om här:
http://naturalcat.forum24.se/naturalcat.htmlInnan jag började barfa fick mina katter burkmat och de katterna har aldrig haft något problem med sina tänder. Jag tog över en gammal katt som hamnade här när den inte kunde vara kvar hos ägaren. Den katten har levt hela sitt liv på royal canins foder. Han har njursvikt och tandsjukdomen forl. Den tandsjukdomen existerar inte hos vildkatter som ju lever huvudsakligen på möss och fåglar. Det bästa vi kan göra för våra katters tänder är att ge dem en rå kycklingvinge ibland.