Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hundar och dess hussar/mattar på promenad, Förklaringar sökes
          Skruttis
          Inlägg 27-03-2010, 09:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 659
          Medlem nr: 14 868

Det verkar finnas en hel del hundägare här. Kanske någon kan förklara ett par saker för mig.

När hunden ska ut och rastas på allmänna ytor, cykelvägar, gångvägar etc. Varför verkar det då vara så viktigt att hunden får springa lös? Mår den dåligt annars? Många av de hundar jag möter på promenader vet jag har egna hustomter att leka runt på. Räcker inte det till? Ibland så springer hunden förbi när den märker att man inte är intresserad att hälsa men lika ofta så springer den rakt emot och skäller.

I de få fall hunden är kopplad så tillåts den allt som oftast springa fram till mötande okända människor (handtag med löplina, vet inte vad det heter). Det trots att man, som i mitt fall ibland, försöker backa undan eller hoppa ut i snökanten för att undvika kontakt.
          Varför detta? Att hundar gärna vill hälsa, det är uppenbart, men måste det tillåtas även om man som hundägare inte vet vem man möter och vad personen tycker om detta? Mår hunden dåligt om den inte får hälsa på alla?

Jag har inget emot hundar men däremot är jag pälsallergiker och vill kunna välja när jag ska få hundhår på kläderna.

Jag vill inte vara fördömande utan bara försöka förstå varför det har blivit så här.
          Snälla, någon som kan få mig att förstå? confused.gif

--------------------
          Zon 3
          Mina katter är inte bortskämda, jag är bara väldresserad!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          herkules
          Inlägg 28-03-2010, 21:39
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

det har aldrig under alla mina hundår sprungit fram en enda hund till mig (vare sig jag haft mina hundar med mig eller gått själv) !!!

ska lära mig stava.
          nångång wink.gif

Redigerat av herkules: 28-03-2010, 21:40

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Peztis
          Inlägg 29-03-2010, 14:45
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

CITAT (herkules @ 28-03-2010, 22:39) *
          det har aldrig under alla mina hundår sprungit fram en enda hund till mig (vare sig jag haft mina hundar med mig eller gått själv) !!!

ska lära mig stava.
          nångång wink.gif

Men jag har råkat ut för att en stor schäfer kommer lösspringandes emot mig och börjar bita i plastpåsen jag hade handen. Ägaren - en ung kvinna - tittade inte ens på mig, sa inte ett ljud utan skällde bara på hunden när hon kom ikapp och fick tag i den.

Min brorsas svärföräldrar drar med sig sin jycke överallt (det är ju deras lilla bebis) utan att fråga om det är ok. Förra året var det ett kalas med rätt mycket människor, trångt och sedan tre STORA hundar som sprang som galningar. Min son var då livrädd för hundarna och visste inte hur högt han skulle kunna klättra på mamma och pappa för att slippa dem. I år gick det dock bättre, nu hade de också bättre koll på hunden för den var trött och låg och sov under bordet mest.
          MÅSTE man ta med sig hundarna överallt? Och frågar man inte om lov innan man tar dem med hem till folk?

Jag är inte rädd för hundar men jag har heller ingen större vana vid dem.

Tycker det är djur man inte kan lita på för man vet aldrig om de hugger till (vilket min bror fick erfara då en hund för någon dag sedan bara plötsligt bet till), som någon skrev, man vet aldrig när vilddjuret inombords vaknar till liv hur domesticerade de än är.

Nä, jag håller mig till katter jag. De kan man åtminstone lita på för där vet man att man inte kan styra dem. biggrin.gif

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

Inlägg i den här tråden
          Skruttis   Hundar och dess hussar/mattar på promenad   27-03-2010, 09:16
          *Stintan*   Många frågor det där och inte har jag svar på alla...   27-03-2010, 09:57
          Myosotis   Framförallt är det en lydnadsgrej. Hunden har inge...   27-03-2010, 10:34
          Skruttis   Jag kanske var lite otydlig när jag skrev att jag ...   27-03-2010, 13:54
          *Stintan*   Jag kanske var lite otydlig när jag skrev att jag ...   27-03-2010, 15:09
          pejori   /..../ Jag har inte hunden i koppel för at...   28-03-2010, 11:22
          Huggorm   Och på tal om hundar och hundägare så är det säker...   27-03-2010, 14:01
          Huggorm   Min idé är att man låter bygga stora inhägnade fäl...   27-03-2010, 14:11
          Aqvakul   Min idé är att man låter bygga stora inhägnade fäl...   27-03-2010, 14:25
          Anma   Själv låter jag inte mina hundar hälsa eller vara ...   27-03-2010, 14:44
          Simplicity   Själv låter jag inte mina hundar hälsa eller vara ...   27-03-2010, 18:34
          Eva i Stuvsta   En annan sak som jag tycker är konstigt är hundäga...   27-03-2010, 15:15
          Elisabeth-Västkustkolonisten   Alla hunder är här ett stort problem. Vi bor i ett...   27-03-2010, 19:23
          *Stintan*   Tyvärr är det inte alltid lätt för oss hundägare h...   27-03-2010, 19:38
          Meriona   Hundar som inte låter sig inkallas av husse/matte ...   27-03-2010, 20:10
          Aqvakul   Hundar som inte låter sig inkallas av husse/matte ...   27-03-2010, 20:14
          Gita   Hundar som inte låter sig inkallas av husse/matte ...   28-03-2010, 09:20
          *Stintan*   Jag är själv hundägare och brukar ofta ha med mig ...   28-03-2010, 11:05
          pejori   Jag är själv hundägare och brukar ofta ha med mig ...   28-03-2010, 11:14
          Motti   Just nu råder det väl hundförbud alltså får man in...   27-03-2010, 22:23
          Meriona   Usch vilka oförskämda människor, Gita. Konstigt at...   28-03-2010, 09:24
          Solstorm   Vad härligt att se så många ansvarsfulla hundägare...   28-03-2010, 23:03
          Myosotis   ...Tyvärr så är det inte ovanligt att hundägare sl...   29-03-2010, 06:08
          Skruttis   :thanks: till er alla som skrivit. Kul att höra at...   29-03-2010, 14:03
          skogstroll   jag älskar hundar och vill ha en också. Men jag är...   29-03-2010, 14:18
          andersen   Jag tycker att dom flesta hundägarna är bra hundäg...   29-03-2010, 17:57

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 09:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon