CITAT (Motti @ 05-04-2010, 22:40)

Smuleborg !jo då jag har läst på burkar tetra osv !problemet är väl att texten är så minimal att det är på gränsen omöjligt att läsa vad det står eller så är det svart text på mörk botten,och jag har alldeles nya glasögon:)varför jag är så mycket för blötfoder är väl mest i tanke på kastrerade hankatter mycket vätska så skapas inte urinsten lika lätt, vätska finns i burkmat köttfärs kycklingdelar osv,problemet är att katten är ett ökendjur från begynelsen och därför inte dricker mycket vatten ,ungefär en halv deciliter om dagen äter de då enbart torrfoder så blir ju urinen väldigt konsentrerad och bildar lättare urinsten.
Känner igen det där, när jag handlar mat till mig själv om inte annat. Det krävs förstoringsglas om man handlar halvfabrikat (eller färdigmat, såklart). Ju längre "lista", desto fler tillsatser
kan vara en tumregel. Jag bojkottar producenter med innehållsförteckningar som inte går att läsa eller förstå. I alla fall, jag kände inte till att kastrerade hankatter, som du skriver, "kräver" blötmat för att hålla urinsten borta. Har förövrigt för mig att vet. säljer special-torr-foder för katt med urinsten, men kanske inte då för att mota Olle vid grind. Den naturliga födan för katten är ju varken blötmat eller torrisar. Om man har katt som inte jagar, kan rått kött vara ett alternativ, kanske
lite uppblandat med någonting, jag vet inte, det finns böcker om "att göra sin egen kattmat" (det finns böcker om allt). I alla fall, vet. förespråkar inte blötmat med bl.a. den motivering att katten då lätt kan få tandsten och andra tandsjukdomar. Katten har inte så många tänder, och ja...