CITAT (malarmaster @ 09-04-2010, 23:07)

eftersom ekonomifakta enl. vissa består av lögnare o bedragare så föreslår jag istället ekonomistyrningsverket,esv.se vars uppgift är att på riksdagens uppdrag hålla koll på siffror o skatter.där ser man att siffrorna jag tidigare nämt stämmer. 2008 var statens inkomster 900 miljarder o utgifter för trygghetssystemen 530 miljarder.till detta kommer ytterligare 10 miljarder som kommunerna betalar i form av socialhjälp. där kan man vidare läsa att 25 % av befolkningen mellan 20-64 år försörjdes av dessa system.en fjärdedel!!!! Obs här är inte inräknat ålderspensionärerna.
I statens ögon är arbetsgivaravgift en skatt,står också att läsa här.
( ta nu dessa uppgifter med en nypa salt,det är säkert Anders Borg som suttit o filat på ett nytt valtal) Ulf
Det var inga fel på dina siffror, utan det var den sajten som blandar ihop oilka poster med politisk syfte. Om andra sajter beräknar på samma sätt får jag säga samma sak till de också.
Det du tog upp är statens utgifter som inkluderar annat också( det som är betalda av anstälda). Skatter betalas av alla som bär en lön, men de avgifterna till sociala försäkringar betalas inte av alla( minderåriga och pensionärer betalar inte alla de avgifterna ). Det var ett felaktigt sätt att beräkna på.