Hej Hannele,
Ja, det är bra att visa alternativ, särskilt om det enda tänkta alternativet är att hugga ner det. För mig är det obegripligt att det så ofta fälls träd som det första när nyinflyttade boar in sig på ett nytt ställe. Varför inte fälla ett par väggar istället... Dem kan man ju lätt och snabbt bygga upp igen... Här tänker du och jag säkert lika.
Sedan kan man göra olika bedömningar av hur mycket man kan och bör omforma ett vuxet träd. Här har du och jag tidigare gjort olika bedömningar när frågor ställts. Men det är väl OK och kan vara berikande? Jag har funderat flera gånger på den gran du skrev gick över huset och därifrån kapades till den svamp du visade på bilden. Funderat över hur den läkts ihop och var den förgrenat sig först etc. Du engagerar!
Det är ju en sorts konst att formklippa, och en helt annan sorts konst att kunna beskära träd så att de bibehålls friska och sorttypiska. Vad som är vackert, trist eller inte är en smaksak. Jag är mer road av dem som beskär för livslängd och sorttypiskhet än för form, men jag har närmat mig "formerarna" på senare år genom att roas av frukthäckar, spaljéfrukt etc.
Här är exempel på beskärningar av vuxna träd som inte förkortar trädens livslängd:

Krongallring: Före och efter krongallring av 18 meter höga lindar

Kronreducering: 20 meter hög lind efter reducering ca 10 meter
Här exempel på träd som formklippts från början med varsam hand:

Hanneles asp, 10 år gammal 1,5 m hög
Här ett motsatt exempel:

Äppelträd som enligt ägaren "föryngrats och formklippts" ett år efter behandlingen.