Medlem
Antal inlägg: 1 376
Medlem nr: 14 996
Är det någon som vet något om blåbärstry? Varianten som heter " LOnicera kamtscatica ? Odlingsvärd? FRisk? Goda bär? Krav på livet ? Är den här varianten den bästa ? tacksam för svar! mvh vanjalarsa
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218
Hej! Det ska bli intressant att se om Anja ger en hyfsad skörd. Honungsbär är åtminstone delvis självsterila. Anja är inte utvald för bärens skull utan för utseendets. Vill man ha bär så får man köpa andra sorter. Vi har nu testat lite bär på ett antal människor och vi har fått positiv respons. Folk tycker att bären är goda. Jag upptäckte i våras att jag glömt köpa Fialka men nu har jag fått hem den från Tyskland. Buskarna växer lite sakta i början men ska kunna bli upp till 1,5 meter. Jag tycker att bären är så bra att jag ska plantera några hundra plantor. De som någon gång befinner sig i norra Skåne kan besöka Denningarums Gård där jag har mina ätliga växter. www.denningarumsgard.nu
Lonicera caerulea var. kamtschatica är en variant av blåtry som väver vild i Sibirien och på Kurilerna. Vanligt blåtry är lite giftig och smakar vidrigt. Det finns massor av sorter som smakar olika och blir olika stora. De plantor som vi har av den vilda sibiriska arten är inte särskilt goda så köp inte ospecifierade fröplantor. Just nu pågår det en intensiv växtförädling av den i Kanada. Sök på Honeyberry eller Haskap. MVH Jan