CITAT
absolut ögonkast av kärlek...
Tack för ditt stöd råse-marie, det är lätt att bli lite osäker när man tittar för djupt in i sådana dära outgrundliga "ögon-som-djupa-tjärnar..."
Vad jag har för kamera, Lilla Tiger?
Fel kamera. (inte så mycket mer att svara på det...)
Dessutom är den utgådd. Och alldeles för dyr, finns billigare som är lika bra och bättre.
Mitt var ett visningsexemplar, och det var nog inte så bra - allt funkar inte heller.
Annars är kameran en Nikon coolpix 995, och den ÄR okej, och det är LJUVLIGT att ha en digitalkamera, och fantastiskt roligt att fotografera!!!
Du kommer inte att ångra dig om du köper en digitalkamera!!!
Gossen Ruda. Nej, det visste jag inte. Tackar!
Dammen har jag grävt alldeles själv!
Allt med (i och omkring) den har jag gjort själv. *mycket stolt*.
Dammduk i botten, annars är inget efter "konstens alla regler" - men den funkar utmärkt, min lilla "natur-damm".
"Nu" håller jag på och gräver mera, i anslutning till dammen. Blir nog lite "sankmark", lite "mossmarker", och en mindre "pöl" ... kanske...
Annars får jag väl plantera ett träd, eller nåt...
Det är mellan varven ren lerjord, då är det tungt - och jag gräver när jag har lust och när andan faller på.
Dammen jag har, tog det två år att gräva. Under tiden visste jag inte riktigt vad det skulle bli. Det "bara blev".
Jag gillar såna projekt, som liksom får "växa fram", för de stressar mig inte, bara roar. Ingen som helst press på mig - för om jag "inte vill längre", så är det bara lägga av. Jag gör som jag vill i min trädgård, den är enbart för mig.
Och gropar kan man väl aldrig få för många av. Kan man?
Dessutom är det spännande att gräva! Vad finns där under?
Kanske en skatt? Kanske ett ben? (var jag hund i mitt förra liv?), eller bara intressant att se om det är lera eller sand, eller de olika skikten i marken, som visar utveckligen efter istiden, osv.
Jag tror jag skulle kunna gräva mig ner till Kina, bara i pur nyfikenhet
(Och den dagen jag dör, kommer jag alldeles säkert att göra det också i "pur nyfikenhet"!)
Hej Felix matte! De är fullständigt ofarliga och mycket vänliga (inbillar jag mig i alla fall

, jag är ju ingen fluga precis) och har ingen gadd alls! Bara förskräckliga käkar - woops-förlåt.
Hej Lena! Nu ska vi klara ut det här med klarbär osv.
Bigaråer tillhör sötkörsbär.
Klarbär tilllhör surkörsbär.
Sötkörsbären är goda att äta, lite "dessert-bär" kanske.
Surkörsbären är inte lika goda att mumsa i sig, inte alls lika söta och goda, men desto bättre att göra saft, sylt, osv på.
Klarbären går i alla fall att äta. Jag har andra surkörsbär, som är så vidrigt sura att till och med fåglarna gör grimascher om de skulle få i sig ett i misstag. Bären blir nästan kolsvarta och är oerhört saftiga i en intensivt mörkröd färg som mina barn "satte i frysen för att använda som blod vid behov".
Sen finns det de vilda körsbären som kallas fågelbär. Det är de som är "föräldrar" till bigaråerna.
Jag tror varken vilda eller tama bigaråer klarar sig uppe i norr.
Hur det är med de sura, vet jag inte.
Ja Oldwolfie, det var en fin dag ("det var en hjärtans dag, bland världens alla dagar") och vi var visst båda två inbjudna på sländelunch.
Köpte ännu en näckros i måndags. (kunde inte låta bli, voj-voj). En
ljusgul

fantastiskt vacker!!! ( i alla fall enligt bilden)
Den behöver inte så djupt vatten, klarar sig från 20 cm !!! så den hamnar i en bytta - när jag finner en bytta förstås ... hur nu det ska gå till...
Har inte planerat klart än.
Impuls-köp??? Vad är det???
I dammen har jag tre st olika. En rosa och två vita, varav en är mer fylld än den andra. Jag gör inte ett jota åt dem! Kastade ner dem för några år sen, tillsammans med lite lera som jag grävt fram.
Egentligen begriper jag inte hur saker och ting kan växa i min s.k. "omvårdnad" (eller brist på).
Vissa växter gör ju inte det heller - de bara totalvägrar och lägger sig stendöda på marken. Men dit hörde inte näckrosorna.
Avslutar med en närbild av damen i dammen.
Lord Byron har jag för mig att hon heter - ett manligt namn på en sådan kvinnlig skapelse, som en kreolinklänning (hur nu en sån ser ut)...

/amaira