CITAT (Anma @ 17-04-2010, 13:56)

Det borde införas vardagsekonomi redan i grundskolan, gärna redan från mellanstadiet. Det är förvånansvärt många unga vuxna som inte har en aning om vad ränta är och hur lån fungerar.
Amen!
Så sant som det är sagt!
Jag håller helt med.
Jag har jobbat på bank som rådgivare i många år och sett många av den sort vi ser i Lyxfällan. För egen del har jag försökt att förklara hur det funkar med räntor och amorteringar. Men i det läget verkar kunderna inte vara mottagliga - de ser bara pengarna de ska få och guld och gröna skogar... Fokus ligger liksom på annat håll just då...
När kreditkorten och konsumentkrediterna började pumpas ut till alla och envar för ca fem år sedan har det här bekymret eskalerat. Man får ju lätt en kredit på 50 000.- som marknadsförs som en sorts buffert som ska göra kunderna tryggare.
Det som händer är att många använder kortet upp till gränsen å sen får de betala skyhög ränta på krediten eftersom de inte klarar av att betala tillbaka hela krediten när fakturan kommer samma månad.
Nån inkomstprövning eller koll av övriga krediter görs inte för att få ett kreditkort, bara en koll så att man tjänat över ca 120 000.- året före... Har man däremot betalningsanmärkningar får man inget kort av nåt slag.
Bankerna tjänar mycket pengar på konsumentkrediter och kreditkort... mycket mer än på t ex ett många gånger större hypotekslån...