CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-04-2010, 09:24)

Våra gamla betalar för allt det där. Vård och omsorg kallar dom det för, vad dom sen får är en helt annan sak.
Det vore storstrejk i alla fängelser om dom fick samma mat som våra gamla.
Elisabeth
Det gör dom intagna också.
Med sin frihet och med sin säkerhet.
Men det är svårt att jämföra dessa grupper då behoven är olika.
Tycker väl att båda grupperna ska ha rätt till det dom behöver.
CITAT (Huggorm @ 17-04-2010, 06:13)

Är inte det bra då, om man tänker på att dom har betald bostad, mat, el, TV osv.? Det är inte alla vanliga arbetare som kan avsätta 12kr per timme på nöjen
Ska inte ta den disskusionen med dej egentligen, men det är inga pengar dom sparar.
Det går åt till andra saker, som tidningar, dricka, kaffe och cigg.
Tiden när våra intagna levde på vatten och bröd är tack och lov förbi, även om en del vill ha tillbaka den tiden.
CITAT (Aqvakul @ 17-04-2010, 08:31)

Jämförelsen haltar på flera punkter. Gruppen fängelseinterner är väldigt olik gruppen äldreboende. Dessutom är antalet fängelseplatser oändligt mycket färre, så även en kraftig neddragning där skulle inte innebära särskilt mycket mer pengar för varje äldre om det skedde en överföring. Vill man spara pengar inom kriminalvården så är en utökad användning av elektronisk övervakning, "fotboja", en effektivare väg.

CITAT (theseraphim @ 17-04-2010, 12:35)

Fängelsematen är såvitt jag hört, inte direkt min umgängeskrets men jag känner en iaf. Den var som skolmaten varken bättre eller sämre så han vart gansla oförstående vart ryktet om lyxmat kommer ifrån. Mer troligt så trodde han att många kriminella är inte van vid lagad mat och dylikt utan levt ganska tufft innan de hamnar på kåken och då kan nog skolmat kännas lyxigt.
Äldrevården är väldigt varierad, det är inte överallt de får "kattmat", de mesta artiklar inom detta ämne är tyvärr inte objektiva utan politiskt riktad propaganda eller smutskastning.
Tänk, det tror jag med.
Efter ett liv på gatan är all lagad mat lyx, även om det är inom lås och bom.