CITAT (Gudrun i Göteborg @ 17-04-2010, 14:48)

Häggmispel är tacksam att kapa. Den skickar snabbt ut nya skott och håller du efter dem så får du snart en tät och fin häck.
Jag skulle råda dig att kapa en liten bit ovanför första förgreningsstället. Du kan göra det nu, men eftersom den antagligen kommer att blomma fint till våren så kan du vänta till efter blomningen.
Hej Gudrun...och förlåt att jag var för snabb med min kapning innan jag hann läsa ditt inlägg, men nu var det ju som sagt ändå buskar som skulle bort!!

Kan jag alltså kapa dem direkt efter att de fällt sina fina blommor (för det är mest dem jag kommer att sakna) och om du vill titta en gång till på bilderna så kanske du ser vad jag menar med att förra ägarna har gjort en kapning på måfå eftersom det verkar spreta rejält ung. 50 cm från marken där det har förgrenat sig...jag tycker inte om det!
När ni skriver "hålla efter" blir jag alltid lite fundersam vad som menas eftersom det kan hända så mycket på kort tid samtidigt som det kan gå väldigt långsamt. Finns det nåt mått på hur mycket av ett nyutskjutet skott man ska ta av??
Tack på förhand för era värdefulla råd.