CITAT (Markus_H @ 17-04-2010, 21:37)

Men jag kan förstå att man gör den jämförelsen. Dels lever en majoritet av världens invånare under "ickesvenska förhållanden" och även om vårat sociala skyddsnät tyvärr falerar och inte hjälper alla som borde ha hjälp så har vi åtminstone ett skyddsnät!!!
De fattigaste länderna i världen har inget skyddsnät alls, många fattiga och utslagna lever dessutom totalt rättslösa. Jag tro det är väldigt få som i Sverige lever under gränsen för extrem fattigdom (1 USD/ dag) ?
Men vad spelar det för roll. Tråden handlar inte om alla fattiga barn i världen. Varför ska vi inte kunna göra en insats för fattiga svenska barn bara för att det finns barn på andra håll som är ännu fattigare? Efter jordbävningskatastrofen fanns det trådar här där det pratades om vad man kunde göra för folket där och många berättade att de skänkte pengar till alla möjliga organisationer.
I en annan tråd läste jag att någon ifrågasatte det svenska biståndet till fattigare länder eftersom pengarna behövdes här hemma till dem som har det sämst.
Den ena hjälpen utesluter väl inte den andra. Det går inte att jämföra fattigdom på det sättet. Jag blir bedrövad av att läsa Mottis inlägg i den här tråden. Att sitta här och tycka att ungarna minsann kan äta gröt till middag för det fick hon göra är ju bara patetiskt.
CITAT (Gita @ 17-04-2010, 22:00)

Jag håller med om allt du säger. Vi har faktiskt skyddsnät i Sverige, ingen behöver svälta även om villkoren kan vara väldigt olika mellan olika barn. Solidaritet som slutar vid landets gränser ger jag inte mycket för.
Gita
Tråden handlar inte om svältande barn! Inte heller om att solidariteten skulle sluta vid landets gränser.