Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> zanthoxylum americanum
          pebblelake
          Inlägg 18-04-2010, 13:21
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 350
          Medlem nr: 17 736

Hejsan
          Jag har några Zanthoxylum americanum som är på väg upp. Någon som prövat denna växt och har någon egen odlings info?
          Andra namn den har American prickly ash, common prickly ash, northern prickly ash, toothache tree och även angelica tree, som samtidigt är Aralia elatas alias som även den kallas Hercules Club, Toothache Tree, Prickly Elder, Prickly Ash. Skall inte förväxlas med den mer vanliga Prickly Ash som då är Zanthoxylum americanum. Snacka om att göra det lätt att förväxla dom.
          Tur det fins latin...

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          malarmaster
          Inlägg 18-04-2010, 15:07
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

vad kul att stöta på ngt nytt.det var ingen lätt nöt att knäcka då jag inte hittade mycket i min litteratur.Samlar på vedartad främst lövfällande men denna har jag inte men den är släkt med aralia,kalopanax med flera.Hittade den i usa på usda.gov gå in på plantguide. växer över hela östkusten från n. kanada ner till florida. vill ha mager jord i sol-halvskugga o blir stor buske eller träd 1-8 m ,småtaggig(därför sällan i trädgårdsodling),aralialika blad med aromatisk doft,brutna grenar doftar citron. medicinväxt som många i släktet(rysk rot m.fl). låter som en intressant samlarväxt som troligen är fullt härdig i sverige.Har du en planta över så är jag intresserad. Mvh Ulf

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-04-2010, 16:20
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (malarmaster @ 18-04-2010, 16:07) *
          vad kul att stöta på ngt nytt.det var ingen lätt nöt att knäcka då jag inte hittade mycket i min litteratur.Samlar på vedartad främst lövfällande men denna har jag inte men den är släkt med aralia,kalopanax med flera.Hittade den i usa på usda.gov gå in på plantguide. växer över hela östkusten från n. kanada ner till florida. vill ha mager jord i sol-halvskugga o blir stor buske eller träd 1-8 m ,småtaggig(därför sällan i trädgårdsodling),aralialika blad med aromatisk doft,brutna grenar doftar citron. medicinväxt som många i släktet(rysk rot m.fl). låter som en intressant samlarväxt som troligen är fullt härdig i sverige.Har du en planta över så är jag intresserad. Mvh Ulf

den är inte alls släkt med aralia. utan tillhör Rutaceae, vinruteväxter samma familj som citrus är i, därför den doftar citrus. och släktet den tillhör är ju Zanthoxylum. Aralia är egen som heter Araliaceae, araliaväxter.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 10:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon