Smultron: en lämplig växt att så när man endast har "normala" så förhållanden
Jag brukar så Månads smultron "Rügen" och Blomster smultron varje år så min beskrivning gäller dessa 2 sorter (jag har odlat andra sorters smultron med samma metod med gott resultat)
*Så tid Januari * Använd vanlig så-jord som du "packar" och vattnar innan sådd. Jag sår direkt i 3x3 krukor (alltså de allra minsta av de vanliga så-krukorna som finns) *Så fröna glest och ytligt, alltså ovan på jorden och täck ej med jord *Täck sådden med plast med lufthål eller i så-låda med lock *Placera sådden mörkt och svalt (ex. under en säng om du har golvkallt eller i en sval garderob eller likande. Har du problem med att placera mörkt så täck över så-lådan med en tidning) *Fröna gror på ca 8-14 dagar och då tar du fram sådden och placerar dem så ljust du kan men gärna rumstemp (vanligt fönsterljus räcker) Vattna bara så att jorden är fuktig ej blöt *Plantorna växer enormt långsamt så någon omskolning är inte att tänka på förrens fram på vårkanten när de är så pass stora att de är "hanter bara" Då skolar man om plantorna i planteringsjord (eller så kan man börja ge näring) *När temperaturen börjar vara på pluss sidan så kan man ta ut plantorna och börja härda dem under fiberduk de första dagarna. Plantorna är ganska tåliga men bör inte utsättas för frost, starkt solljus eller kraftig vind första tiden. *Smultron hör till de plantor som du kan plantera ut tidigt (när man räknar med att frosten är borta) På detta sätt kan du nu ha plantor som ger bär i Juli och ger bär tills frosten kommer på hösten. Plantorn är även härdiga och kommer att komma tillbaka år från år. Men efter några år så bör man så nya/plantera nya för då börjar de ge sämre med bär Lycka till!
Redigerat av Lady Hamilton: 09-01-2010, 19:44
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|