|
Hej! Varför handla på en svensk plantskola? Jag har köpt ett par honungsbärssorter på www.garden-shopping.de Jag kan än en gång lista de sorter vi har. De är framtagna för bärens skull. Morena, Start, Duet, Atut, Amfora, Sinyaya Ptitsin, Leningrads Jätte, Fialka och Nimfa. Vi har dessutom ett antal nummersorter för att testa men de får inte säljas. Jag tror inte att någon svensk plantskola har brytt sig om att ta in några namnsorter. De köper mest från Holland och det verkar inte som Holländska grossister har starta någon odling än. Det är svårt att sälja nya växter. Det tar ofta 30 år innan ett nytt bärslag blir populärt.
I allmänhet är det enklare att handla från plantskolor inom EU. I stället för att åka runt i hela Sverige för att möjligen hitta de intressanta växter jag vill ha så beställer jag från några utländska plantskolor och får plantorna levererade hem. Det finns vissa risker men hittills så har de flesta plantorna varit av bra kvalité och ofta lite billigare än i Sverige. MVH Jan Lindgren
|