CITAT (Huggorm @ 21-04-2010, 21:24)

Jag tror att det finns individer från båda kategorier. En del föds utan hämningar eller med personlighetsstörningar. Men de flesta är säkert från den andra kategorin. Här kommer den kontroversiella frågan om varför olika etniciteter är olika starkt representerade i de olika brottskategorierna, men den saken skall vi nog inte diskutera eftersom det är tabu. I stället kan man fråga sig varför folk med alkoholproblem är överrepresenterade. Begår de brott för att de har alkoholproblem eller beror både brottsligheten och alkoholproblemen på underliggande faktorer? Behöver vi övervaka folk med ADHD eftersom de har lättare än andra att falla in i brottslighet? Något annat som jag tror är otroligt viktigt är att forska i orsakerna till att dagens unga oftare än förr bildar gäng och blir kriminella redan före de kommer in i puberteten. Och vad kan vi göra för att minska narkotikabruket, för nog skulle ett minskat knarkande resultera i minskad brottslighet?
Nu har du missuppfattat det jag skrev i tidigare inlägg.
Det finns två sorters synsätt på brott och straff: Det ena tror att brottsligheten beror på det onda i individen och för att åtgärda brottsligheten måste den brottslige elimineras(dödsstraff). De konservativa har detta synsätt som lösning på brottsligheten.
Det andra synsättet handlar om de bakomliggande orsakerna till brott. Därför ett motverkande och förebyggande arbete emot brottslighet eftersträvs av detta synsätt. Detta synsätt hyllas av icke-konservativa.
Vi som invånare i ett samhälle är uppdelade efter dessa synsätt. det vi säger gör oss till representant för en av dessa synsätt.