Hej Sussie, Åkeröäpplen som faller i gräs klarar sig bra. Äpplet mår bra av att man tar in det och lagrar. Jag har vänner som lagrar Åkerö ända in i april. Att äta omogen frukt av denna sort, som är lite av äpplenas Rolls Rolls, är lite som att dricka ett tusenkronors vin iskallt...
Det ser ut som att trädet nu eller snart klarar att man stiger upp i det och plockar. Och dessutom som att man kan ställa en stege mot det, eller använda en stege som ställs som ett upp-och-nedvänt V. Funkar det inte att plocka så?
Ibland, också med mina egna plockvanor av min egen frukt, brukar jag tänka: Vad är roligast? Att jobba ihop pengar för att sedan gå i affärer och köpa andras äpplen, eller spendera tid och tanke i egna trädgården för att kunna plocka och ta hand om mina egna? De egna är ju dessutom oftast ekologiska, dvs betingar ett pris av ca fem spänn styck!
Men jobbet behöver man ju göra iallafall, så det är inte alla höstar jag kan ta hand om all frukt. Men ju mer jag tänker på hur mycket godare och mindre besprutade de är, desto större värde för mig blir det att tillsammans med vänner och familj se till att ägna några helger att plocka och lagra.
För inte länge sedan plockade gamla 80-åriga farmor och morfar äpplen ur träd som var långt mer svårplockade än de som vi yngre idag tvekar för. Dags att träna på trädklättring igen, vänner!
--------------------
|