Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Små träd (kastanj, valnöt) i kruka,, när kan man/bör man sätta dem på friland?
          KRT
          Inlägg 24-04-2010, 12:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Som rubriken säger - jag har tre st krukor med (än så länge) små träd, ett kastanj (ca 75 cm högt), ett valnöt (va 30 cm högt) och en gingko (ca 25 cm högt) men det är stora arter som ju kan bli ganska rejäla träd. Frågan är - trivs och växer de bäst om de får stå i kruka några år till, eller mår de bättre på friland?

Kastanjen är ganska stor redan och om den ska stå kvar i kruka får jag nog plantera om den - MEN harjag föär mig att jag läst att Kastanj har pålrot, så i stället för att sätta den i en ny kruka kanske jag skulle sätta den i marken i stället?

Valnöten och Gingkon är ganska små än så länge, men de får gärna växa lite snabbt - frågan är om de växer bäst i kruka eller på friland? Rötterna får ju en helt annan möjlighet att utvecklas i marken jämfört med i kruka, något som ju borde gynna växtens tillväxt, eller????

Jag vill alltså att träden ska växa på friland och jag vill gärna ha dem så stora som möjligt, så fort som möjligt - hur är det med gödning, kan det främja tillväxten eller är det bara onödigt att göda träd?

Redigerat av KRT: 24-04-2010, 12:09

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 24-04-2010, 14:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

alla utom Ginkgo kan du plantera ut nu, vattna rejält nu vid plantering. Ginkgo kan det vara bra att krukodla 3år, dock har du redan haft den ute en vinter och den lever så kan du testa att plantera ut den. men små Ginkgos är känsliga på vintern även i zon 1.

Citera
          KRT
          Inlägg 24-04-2010, 16:09
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (flaxss @ 24-04-2010, 15:03) *
          Ginkgo kan det vara bra att krukodla 3år, dock har du redan haft den ute en vinter och den lever så kan du testa att plantera ut den. men små Ginkgos är känsliga på vintern även i zon 1.

I så fall har jag nog fått tag på ett praktex, den har inte bara överlevt en vinter utan en vargavinter smile.gif, och knopparna håller precis på att svälla så lever gör den!
          Å andra sidan är den så liten än att den gott kan få står kvar i en kruka något år till om det är mer fördelaktigt för tillväxten.

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 24-04-2010, 18:14
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (KRT @ 24-04-2010, 17:09) *
          I så fall har jag nog fått tag på ett praktex, den har inte bara överlevt en vinter utan en vargavinter smile.gif , och knopparna håller precis på att svälla så lever gör den!
          Å andra sidan är den så liten än att den gott kan få står kvar i en kruka något år till om det är mer fördelaktigt för tillväxten.

dock min egen överlevde en väldigt kall vinter och dog en väldigt mild vinter. just för Ginkgo är det väldigt olika hur dom klara sig som små. ibland är det inte just kylan utan andra orsaker som gör att dom dör.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 18:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon