Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Plantering av nya fruktträd, Hur stort utrymme behövs och hur stora blir träden?
          kolmask
          Inlägg 27-04-2010, 12:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 95
          Medlem nr: 22 842

Jag har precis fått ett plommonträd (Opal) och ett sötkörsbärsträd (Fryksås). Jag letar som bäst bra placering åt dem. Att fruktträd vill stå soligt har jag förstått, men hur långt ifrån andra träd (äpple, surkörsbär, tuhja finns på tomten) och trädgårds/hallonland ska man sätta träden?

Är det någon som vet hur höga dessa träd blir? Jag har inte för mig att jag någonsin sett ett storvuxet plommonträd, men sötkörsbär kanske drar iväg?

Min man förslår att vi ska såga ner ett äppleträd och sätta ett av de nya träden på EXAKT samma plats som äppelträdet (för att slippa så nytt gräs...), men jag känner mig tveksam till det - någon som har erfarenhet av detta?

/Åsa, zon 4

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Jan af Lisö
          Inlägg 27-04-2010, 14:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Vill du gräva hål enligt Bassams föslag så får du väl anlita en grävare. Han brukar skoja friskt med oss trädgårdsentusiaster - för dig föreslår han dessutom rektangulära hål !!

När det gäller storlek på träden så är det mycket beronde av vilken grundstam de är okulerade på:
          Sötkörsbär,
          • på fågelbär som grundstam blir det diameter på 10-12 meter till slut. Höjd 8-12 meter
          • på Gisela5 blir det max 3.5 meter i diameter och 3.5 meter högt
          • på Colt, kanske 4 meter, både diameter och höjd
          Vad gäller Opal, om den är okulerad på Prunus Cerasifiera så borde et bli en diameter/höjd under 5 meter, kanske mindre. Opal är inte starkväxande. Plommon säljs ibland också på dvärgstam, då blir diametern/höjd under 3,5 metr.

Dessa är stenfruksträd och kan inte hållas mindre genom beskäring

Du kan plantera dessa där ett äppelträd växte tidigare - man kan plantera stenfrukt på platser där kärnfrukt växte tidigare.

Och nu till diameter på planteringsgropen, ju större dessto bättre, dvs hur mycket orkar din man gräva. Gropdiametern är viktigare än djupet. En meter vore bra. Dessutom sätt gärna trädet på en ca 20 cm hög kulle, det mår träden bra av.

Mycket nyttig läsning:
          http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm

Redigerat av Jan af Lisö: 27-04-2010, 14:26

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 02:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon