CITAT (Bee @ 28-04-2010, 19:18)

Jag visste inte heller att man kan kolla hastigheten med hjälp av GPS:en. Tack för tipset!
Sen läste jag för ett tag sen att folk är mycket duktiga på att ange vem som kört bilen. I ditt fall lät det lite vagt - inte katten har dom lagt så mycket möda på att kolla släkten! - så jag skulle ha is i magen och blåneka! Särskilt om plånboken är mager. Det kostar inte extra att neka!
I detta fallet är det polisen som rotat fram föraren. Det vet jag med 100% säkerhet. Vi trodde för det första att det inte ens var mig det gällde då förfrågan till bilägaren kom. Så varför skulle ägaren angett mig bakom ryggen på mig? Nä, det är polisen som gjort ett grundligt arbete. Eller snarare de som sitter och arbetar med bilderna från kameran, de är nog inte poliser de, utan tjänstemän.
CITAT (Aqvakul @ 28-04-2010, 19:23)

Personligen hade jag aldrig blånekat - mitt samvete är värt mer än 1500 kronor. Däremot hade jag försökt att slippa böterna. Ta en omgång med polisen och annars med släktingen...
Jag skulle heller inte blåneka, det är ju jag på bilden, det ser jag ju, men däremot anser nog jag att jag kan hävda just det att mätaren visar fel, för det gör den ju vet vi ju nu. Det är ingen lögn eller påhitt för att slippa böter. Det är fakta.
Min fråga i tråden var om det är lönt att bestrida, om jag har någon chans. Det verkar vara ganska spridd uppfattning om detta, så därför ska jag göra det. Det värsta som kan hända är att jag får betala, det får jag ju i vilket fall.
Ska prata med bilägaren, om inte annat kanske jag kan få låna pengarna och betala tillbaka i omgångar, nästa månad kanske vi slipper leva på en inkomst och då har jag råd ändå.
Tack för alla råd.
Redigerat av Anma: 28-04-2010, 19:27