Hej
Först undrar jag varför du nämner hundens ålder i mån. (20)? Är det för att den ska låta yngre än vad faktiskt är, dvs. snart 2 år!
Att slå eller slå ut med tassarna är en lekinvit, morrningen kan komma för att förstärka inviten.
Är hunden stel i kroppen, har spänd öronhållning, långsamt stel/are svajande svans, Jaa då kan det vara fråga om att "sätta sig överst". ELLER för att hunden inte litar på din mamma. Dessutom är säkert din mamma enbart en lekkompis i hundens ögon. Vill hon inte vara nå´t annat är det inte mkt. att göra. Men hon ska vara medveten om att hon kan bli biten en dag. Då ska hon banne mig inte gnälla på hunden. Eftersom hunden enl. dig fungerar bra annars, kan jag inte se att NI har några problem. Inget sk. problembeteende på din hund heller. Här hänger det enbart på mamma. Man ska aldrig koncentrera sig på o behandla SYMPTOMEN, utan alltid ORSAKEN.
Man måste alltid läsa av HELA hundens kroppsspråk. Ger man endast akt på 1-2 signaler kan man lätt missuppfatta, helheten ger rätt bild.
"...en liten hund är lättare att tygla..." Jasså, ja möjligen då för att den inte har samma muskelstyka som större hund. För övrigt är en liten aggressiv hund lika "svår" att tygla som en större. Du kan lyfta upp en liten hund, men hur kul är det att ha en "piraya" i ansiktshöjd??
När hunden gör så som du beskrev mot din mamma. Kan hon helt enkelt vända ryggen till o gå, eller stå kvar med ryggen mot hunden. Att "frysa ut" hunden är att mkt. tydligt visa att man inte accepterar hundens beteende. I detta läge ska ingen bry sig om hunden.
mvh
|