Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hypertufa, men inte, gjuta plattor osv
          tullmejs
          Inlägg 20-06-2004, 07:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 303
          Medlem nr: 3 834

Hypertufa, det hypade materialet som oftast är cement, sand och torv i lika delar, har jag inte hittat mycket om här i forumet.

Oftast gjuts odlingskärl, för min del är olika plattor mer intressanta - ren betong är lite tråkigt, så varför inte prova med lite organiskt inblandning...

Jag hade av en händelse betong hemma, men gillar inte riktigt torv - en knappt förnybar resurs, ni vet.

Så jag provade lite; tog först lika delar färdigblandad grovbetong (finbetong hade varit bättre) och kompost, sen 2 delar betong 1 del kompost, som verkar bli bättre.

Erfarenheter när det gäller cementbaserade projekt efterlyses!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          tullmejs
          Inlägg 23-07-2004, 23:31
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 303
          Medlem nr: 3 834

Tjenixen, 8 plattor med varierande andel utjämningsmassa väntar i formen, såg att den är fiberarmerad så det är ju kul. Hittills har jag lyckats anteckna proportioner och håller isär plattorna, så man kan utvärdera med viss säkerhet om några år... däremot havererade systemet att märka plattorna, så det räcker med en ogenomtänkt omflyttning så är informationen förlorad :-)

Förr eller senare får jag bestämma till vad jag ska använda dem också...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 04:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon