Jag är en varm anhängar av att ha hålen på sidan en bit upp så man skapar ett vattenmagasin, lecakulorna bör då täckas med fiberduk för att inte jorden ska rinna ner i magasinet. Hittills har jag bara tillämpat den tekniken på baljor (och liknande) men tänker bygga en låda. Funderar på om man kan göra typ ett bräddavlopp för att slippa göra hål hit och dit. Det jag hittills tänkt är att klä insidan av sidorna med någon sorts plast. Låta det vara en springa i botten i ena sidan, vika en plastbotten med ca 10 cm sida plus vikmån, vira upp tre av sidorna på ganska klena lister och fästa dem i sidorna men en såndär rejäl häftapparat. Häfta fast den fjärde sidan, som är samma som där det är en glipa i botten, på en stadigare "pinne" som liksom vilar på listerna. Då bildas det den "plastvagga" med ett bräddavlopp, som i mitt fall iofs kanske kommer att vila direkt på marken och inte på någon brädbotten. Jag tror att man bör göra vaggan ganska generös, så den inte riskerar att spricka. Eventuellt finns det risk att den bågnar och inte lämnar så mycket glipa, så man kanske ska ställa några rör i glipan för säkerhetsskull innan man fyller på. Fyll vaggan med leca, täck hela härligheten med fiberduk så inte jorden börjar rinna ut, häll i jord och plantera av hjärtans lust. Fördelen med denna, möjligen trixiga konstruktion, är att inget vatten rinner på utsidans sidor utan i botten där det inte lortar ner lådans utsida.
Som sagt, inte prövat i praktiken.
--------------------
Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
|