Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Odlingslåda på altan, Hur göra med avrinning?
          Kvirre
          Inlägg 17-04-2010, 21:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem nr: 5 195

Jag har tänkt bygga en odlingslåda på altanen, men jag vet inte hur jag ska göra med avrinningen. Är det någon här som har någon idé?

--------------------
          Nyss blivit med liten trädgård i zon 2-3

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          ingrids
          Inlägg 10-05-2010, 16:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Jag är en varm anhängar av att ha hålen på sidan en bit upp så man skapar ett vattenmagasin, lecakulorna bör då täckas med fiberduk för att inte jorden ska rinna ner i magasinet. Hittills har jag bara tillämpat den tekniken på baljor (och liknande) men tänker bygga en låda. Funderar på om man kan göra typ ett bräddavlopp för att slippa göra hål hit och dit. Det jag hittills tänkt är att klä insidan av sidorna med någon sorts plast. Låta det vara en springa i botten i ena sidan, vika en plastbotten med ca 10 cm sida plus vikmån, vira upp tre av sidorna på ganska klena lister och fästa dem i sidorna men en såndär rejäl häftapparat. Häfta fast den fjärde sidan, som är samma som där det är en glipa i botten, på en stadigare "pinne" som liksom vilar på listerna. Då bildas det den "plastvagga" med ett bräddavlopp, som i mitt fall iofs kanske kommer att vila direkt på marken och inte på någon brädbotten. Jag tror att man bör göra vaggan ganska generös, så den inte riskerar att spricka. Eventuellt finns det risk att den bågnar och inte lämnar så mycket glipa, så man kanske ska ställa några rör i glipan för säkerhetsskull innan man fyller på. Fyll vaggan med leca, täck hela härligheten med fiberduk så inte jorden börjar rinna ut, häll i jord och plantera av hjärtans lust. Fördelen med denna, möjligen trixiga konstruktion, är att inget vatten rinner på utsidans sidor utan i botten där det inte lortar ner lådans utsida.

Som sagt, inte prövat i praktiken.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 02:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon