Bland det första jag planterade när vi flyttade till vårt hus för 11 år sedan var en vinranka av Frankenthaler i det lilla växthuset på tomten. Det har växt riktigt bra där och egentligen gett riklig skörd om dock med blåbärsstora druvor vilket borde vara avsaknad av vatten som orsak.
Hur som helst... Jag hoppas att jag snart ska ha mitt 14,1 kvm stora växthus på plats inom en snar framtid och planen är då att flytta över rankan dit.
Jag vet att de tydligen ska ha enorma rötter så jag får väl min beskärda del av arbete när jag ska försöka få loss den. Men frågan är NÄR jag ska försöka få upp den? Den har ju börjat svullna i knopparna. Vågar man försöka flytta på den nu eller ska man vänta till hösten? Utebliven skörd i år spelar ingen roll eftersom jag i alla fall inte brukar ta hand om "blåbären".
En fråga till...
Jag hade tänkt placera den i ett av hörnen i växthuset men då började jag fundera på något jag läste någonstans. Skulle den må och ge bättre skörd/se snyggare ut om jag placerade den precis i mitten på ena kortsidan, dvs så den kan växa upp där taket är som högst? Finns det för-/nackdelar med det?
Redigerat av Peztis: 12-05-2010, 20:33
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|