Det är flera av de stora skalbaggarna, som äter pollen
och kronblad.
Jag har mängder med guldbaggar (den gräsgröna tror jag det är, sen finns det olivgrön, och så nån mer) i trädgården. Ibland har jag besök av nån ping...oll...borr...kastanj...nåt, som godmodigt mumsar i sig pollen och ett och annat kronblad av prästkragarna.
Mina skalbaggar har aldrig gjort skada så det varit synligt, än mindre kännbart.
Jag har en pärm där jag samlar all info om sånt jag vill veta i min trädgård.
Skriver av:
Hur pollineras blommorna? De måste förlita sig på att yttre krafter transporterar frömjölet åt dem.
De viktigastse hjälpmedlen i det sammanhanget är vattnet, vinden och djuren (fjärilar, bin, humlor, flugor, skalbaggar, myror, osv).
De växter som använder djur som pollenbärare måste tillhandahålla något som lockar djuren att frivilligt söka sig till dessa blommor, alltså lockbeten i form av något ätbart. Antingen frömjölet som sådant, eller nektar eller andra ämnen.
Åtskilliga blommmor pollieras helt eller huvudsakligen av skalbaggar.
Eftersom skalbaggar har dålig syn men gott luktsinne, är de skalbaggspollinerande växterna vanligen vita eller anspråkslöst färgade, men med stark doft.
De doftar oftast som övermogen frukt eller jäsande ämnen, inte alls i stil med de behagligt söta dofter man finner hos sådana blommor som polllineras av dag- eller nattfjärilar, och i mindre utsträckning av bin.
En del skalbaggspollinerande blommor utsöndrar nektar, men normalt livnär sig skalbaggarna främst av sav, frukt, blad, spillning och as.
Många skalbaggar tuggar i sig kronbladen hos de blommor de besöker, eller äter frömjöl eller särskilt näringsrika bildningar.
Därför brukar skalbaggspollinerande blommmor ha fröämnena väl dolda, utom räckhåll för de malande käkarna.Här äter sig guldbaggen mätt på pollen av palsternacka.

Här är ett litet porträtt.

Det finns några olika arter Guldbagge i Sverige. Olivgrön, och Gräsgrön, är de enda jag vet namnen på. Vilket inte betyder att jag kan skilja dem åt.
Den här gissar jag är gräsgrön, för det är just vad den är!

/amaira.