CITAT (Gossen Ruda @ 27-07-2004, 09:26)
Håller med Olle, det kan bara vara en Ekspinnare. Eftersom den verkar fullvuxen med tanke på storleken är den säkert ute på promenad för att hitta ett mysigt ställe att förpuppa sig på. Då fjärilen flyger just vid den här tiden betyder det att puppan kläcks om knappt ett år. Det tyder också på att det är frågan om underarten L. q. callunae som övervintrar 2 ggr.
Bäst är nog om Sven-Arthur får krypa omkring och själv hitta ett bra förpuppningsställe ute i naturen. Att klara en övervintrande puppa är inte enkelt, det är lätt att den förvaras för varmt och torrt och helt enkelt torkar ut. Eller så blir det för fuktigt så den möglar.
Sven-A kröp omkring en stund på kanten av en kruka med jordgubbsplantor, när jag lämnade honom var han på väg ner i krukan via ett visset blad. När jag gick ut en stund senare och kollade var han borta. Jag har en ek på tomten, om jag ser honom igen ska jag försiktigt flytta honom dit. Jag klappade honom inte på ryggen idag, rörde honom bara när jag plockade upp honom och var knappt när hans "päls". En fråga till, flyger ekspinnaren om natten? Jag såg en gång vid en kvällspromenad med vovven, nåt som jag trodde var en kolibri, men insåg strax att det måste varit en nattfjäril.... Stor var den iaf....
Mitt växthus har många hål, så om inte Sven-A vill stanna kvar hittar han nog ut.......